Jak jsme přepracovali web ZajimavaEvropa.cz a dostali jej do zisku v prvním měsíci spolupráce

David Pelán
David Pelán 6. března 2020

O klientovi

Internetový magazín ZajimavaEvropa.cz pravidelně píše o cestovatelských destinacích a zajímavostech z nejrůznějších koutů Evropy a zbytku světa. Jeho databáze čítá něco okolo tisícovky originálních článků. Provozovatelem webu je menší mediální vydavatelství DAPE MEDIA s.r.o.

Počáteční stav

Klient za námi přišel v březnu 2019 s jasným zadáním. Magazín ZajimavaEvropa.cz měl zastaralý design, neexistující strategický plán a od svého začátku nezažil ani jeden měsíc v zisku. Aktivní redaktoři a provoz webu jednoduše vždy spolykali všechny vydělané peníze, nemluvě o neefektivně využitých placených kampaních na sociálních sítích.

Naše řešení

Spolupráci jsme odstartovali vytvořením strategického plánu šitého na míru pro internetový magazín o velikosti, jakou má právě ZajimavaEvropa. Věřili jsme, že redaktoři odvádějí dobrou práci v psaní zajímavého obsahu, jen si články nemohou najít správné čtenáře. Starý a pomalý web tomu také nepomáhal, a tak bylo na čase vrhnout se do práce. Strategický plán jsme uspořádali od nejvyšší priority po nejnižší. 

Strategický plán pro rok 2019

Redesign a optimalizace webu

Původní web klienta byl starší, nedostatečně responzivní a pomalý. Celý web jsme tak překopali a nasadili mu dle našeho návrhu nový vzhled, který se skvěle zobrazoval na telefonech, byl moderní a čistý. Změnili jsme klientovi i logo a barevné provedení.

Náš vývojář se také podíval na optimalizaci, aby vyřešil pomalé načítání stránek. Zjistili jsme, že nejdéle trvá zobrazení obrázků, načtení pluginů a kusů starého kódu. Všechny mediální soubory jsme tak zkomprimovali, odstranili starší kód a aktualizovali stránku o kód nový.

ZajimavaEvropa.cz

Starý vzhled článku

ZajimavaEvropa.cz

Starý vzhled článku

ZajimavaEvropa.cz

Nový vzhled článku

ZajimavaEvropa.cz

Nový vzhled článku

Zařazení webu do Seznam Newsfeed

Jelikož web ZajimavaEvropa existoval již nějakou dobu, měl jasný koncept, zajímavý obsah a nově i moderní vzhled, rozhodli jsme se jej zařadit do výběru článků z internetu na hlavní stránce Seznamu. Vše jsme za klienta domluvili a sami na webu nastavili potřebné záležitosti pro úspěšné testování a následné zařazení. Kdykoliv tak redaktoři napíší nový článek, automaticky se vypíše na Seznamu, který měsíčně navštíví cca 7 300 000 reálných uživatelů (údaj z 01/2020). Tato spolupráce přivedla v nadcházejících měsících na web ZajimavaEvropa stovky tisíc návštěvníků.

Zrušení placených kampaní na Facebooku

Jakkoliv se zdá být placená kampaň na Facebooku jako dobrý nápad pro mnoho tuzemských byznysů, pro úzce zaměřené internetové magazíny to není ideální forma propagace. I když jsme nedostali přesná čísla od klienta z jeho starších kampaní, dle jeho slov do nich vložil něco okolo 60 000 Kč bez většího vlivu na ziskovost nebo návštěvnost. Kampaně jsme tedy klientovi poradili vypnout a on tak učinil.

Nastavení mailingu a pravidelných newsletterů

Díky pravidelnému přísunu nového obsahu a nyní již vyšší návštěvnosti jsme jako další bod našeho marketingového plánu nastavili klientovi mailing a pravidelné zasílání newsletteru čtenářům. Návštěvníci přicházející z organického vyhledávání nebo Seznam Newsfeedu se tak přihlásí k odběru a poté budou dostávat každý nový článek přímo do své schránky.

Naší volbou byl nástroj Mailchimp, který nejen že je do 500 kontaktů zdarma, ale také nabízí bezplatné rozesílání uvítací kampaně, v níž lze odběrateli poděkovat a náležitě jej upozornit například na facebookovou stránku.

Správné využití e-mailu a vytvoření pop-up oken odkazujících na webovou stránku článku a relevantních kategorií zajistilo magazínu v prvních měsících spolupráce s námi několik stovek odběratelů, kteří následně tvořili podobnou denní návštěvnost jako samotný organic na Googlu a Seznamu, nemluvě o potenciálním využití odesílání tematického reklamního sdělení přímo do schránek odběratelů nebo přidání affiliate odkazů do patičky e-mailu (např. Airbnb, Booking nebo nákup letenek přes Pelikán.cz).

Aktivní prodej reklamních článků

Dalším bodem naší marketingové strategie pro klienta byla lepší monetizace provozu webu, a to díky aktivnímu prodeji reklamních článků. Spousta provozovatelů webů tuto část výdělku podceňuje, patří však k velice důležitým. Vzhledem k vyšší návštěvnosti získané prostřednictvím Seznamu a e-mailu jsme klientovi poradili vložit na stránky magazínu e-mailový kontakt a zároveň se zaregistrovat na portále PlaCla.cz. Díky této kombinaci web publikoval od srpna 2019 do aktuálního ledna 2020 dvacet reklamních textů v celkové hodnotě 20 000 Kč.

Automatizace sdílení příspěvků na Facebook

Časově nejméně náročné bylo ukončení zbytečného mrhání času a peněz klienta na sdílení článků na facebookové stránce webu. Vyhledali a nastavili jsme tak plugin v redakčním systému WordPress pro automatické sdílení starých i nových příspěvků, přičemž jejich počet je totožný jako předtím. Výsledek je stejný, avšak klientovi se uvolní pár hodin týdně na jinou práci a navíc ušetří peníze.

A jak to dopadlo?

Konec roku 2019 je za námi, pojďme si tedy shrnout naši spolupráci s magazínem ZajímaváEvropa.cz v číslech. Od března 2019 do prosince 2019 web zaznamenal přes milion návštěv, z většiny kvůli Seznam Newsfeedu.

Díky Seznamu byl magazín poprvé v zisku a klient si tak mohl dovolit zvýšit intenzitu kvalitně napsaného obsahu. Dohromady s redesignem a optimalizací magazínu to byl recept pro navýšení návštěvnosti z vyhledávačů, která rostla skoro každý měsíc od začátku naší spolupráce (tedy od prvotního redesignu v prvním měsíci).

Pokud k tomu přidáme správně nastavený mailing a krásný moderní web, ZajimavaEvropa.cz byla pro naši firmu skvělou zkušeností, neboť práce byla komplexnějšího charakteru a vyžadovala skloubení více fungujících dílků do jednoho zajímavého byznys modelu.

Díky naší spolupráci se redaktoři konečně mohli začít plně soustředit na správný typ obsahu a klient přestal poprvé v historii webu ztrácet peníze a naopak je začal vydělávat. A to je nejdůležitější.

Tipy

  • Nepodceňujte zmodernizování webové prezentace a responzivitu. Google a Seznam k těmto faktorům přihlíží, stejně jako váš návštěvník, kterého starým vzhledem nezaujmete.
  • Rychlost webu hraje prim. 53 % uživatelů opustí stránku, pokud se nenačte do tří sekund (zdroj). Zkuste se na váš web podívat podrobněji a s vyšší prioritou.
  • Přemýšlejte nad lepší monetizací magazínu. Google Adsense je zlatý standard, avšak prodej reklamních článků nebo provizní affiliate odkazy by měly být též ve vašem hledáčku.
  • Social nebo organic nemusí být jediným zdrojem návštěv. Seznam Newsfeed je velice zajímavou službou, která vám i přes některé nevýhody (Google může indexovat vaše články se Seznam UTM, návštěvníci nejsou tak kvalitní jako z organicu apod.) může přivést obrovské množství návštěv, s nimiži lze později pracovat.
  • Placené kampaně na Facebooku nemusí fungovat u každého byznysu. Často vidíme, že naši klienti lpí na tomto typu propagace, která pro ně jednoduše nemá smysl.
Obálka

Další články na blogu

Postaráme se vám o brand, marketing i web. Pojďme se seznámit.

Nahradí vám šablona plnohodnotný webdesign?

Více než když dříve se jako firma zabývající se webdesignem a vývojem webů setkáváme s názorem, že právě webdesign na míru vymírá a šablonová, nebo tzv. krabicová, řešení přebírají štafetu….