Nahradí vám šablona plnohodnotný webdesign?

David Pelán
David Pelán 5. května 2020

Více než když dříve se jako firma zabývající se webdesignem a vývojem webů setkáváme s názorem, že právě webdesign na míru vymírá a šablonová, nebo tzv. krabicová, řešení přebírají štafetu. Web na míru je podle mnohých drahý a zbytečný, vše potřebné si dnes může každý alespoň trochu počítačově gramotný člověk naklikat sám.

Je tomu opravdu tak? Ano, ale ne tak úplně. Pojďme si společně vyvrátit jednotlivé argumenty a říct si, proč je podle nás web na míru i dnes velice relevantní a pro koho mají smysl šablony, pokud vynecháme kategorii eshopů a budeme se soustředit pouze na klasický web.

V prospěch délky textu říkejme všem šablonovým systémům a platformám pro rychlé vytvoření webu jednoduše “krabice”. Jdeme na to.

Argument pro krabice: Není potřeba znovu vymýšlet kolo.

Jedním z nejhlasitějších argumentů ze strany zastánců šablonového nebo drag-and-drop řešení je fakt, že webdesign si za ty dlouhé roky své existence prošel potřebnou evolucí a dnes již není nutné něco nového vymýšlet. I když souhlasím s tvrzením, že za posledních pár let se webdesign oproti letům předcházejícím vcelku ustálil (zvlášť před a po vzniku chytrých telefonů), pravdou je, že šablonová řešení vedou k mnohonásobně menší originalitě.

Na trhu je díky dlouhotrvající prosperitě více konkurence snad ve všech oborech podnikání a jednou z výhod webových stránek je právě způsob odlišení se od ostatních. Klasické krabice splňují většinou pouze moderní zásady designu a základní variabilitu, už však neřeší vaše konkurenční výhody nebo specifická zadání, nemluvě o nekonzistentním designu a nulovém UX. Ne nadarmo jsou právě UX specialisté dnes tak žádaní.

Argument pro krabice: Jsou mnohonásobně levnější než web na míru.

Ano, to je pravda. Klikačky jsou oproti webu navrženému a nakódovanému na míru neuvěřitelně levné. Důvodem je samozřejmě vysoká škálovatelnost, která dovolí celým webovým studiím pracovat stovky hodin na jedné šabloně nebo platformě, která poté vyjde na pár dolarů. Díky tisícům platících zákazníků (buď jednorázově nebo měsíčně) se vývoj hned zaplatí. Dává to perfektní smysl- pro vývojáře a designéry.

Pro vás jakožto klienty to dává smysl pouze cenově. Pokud máte velice utažený rozpočet, běžte do toho a neuděláte chybu. Je lepší mít alespoň nějaký web než žádný. Jak jsem psal už výše, krabice v naprosté většině splňují moderní zásady designu a vypadají k světu i v základním nastavení. Přidejte k tomu, že jsou responzivní, a to v mnoha případech bude lidem stačit.

Pokud tedy váš rozpočet na web činí pár tisícovek, krabicová řešení jsou pro vás a nenajdete lepší alternativu. Zde neprohloupíte.

Argument pro krabice: “Potřebuji jen doplnit své podnikání na sociální síti.”

Jestliže jsou vaším jádrem podnikání sociální sítě jako Facebook, Instagram nebo Pinterest a web potřebujete pouze na velice základní informace o vašem byznysu a kontakt, i zde je pro vás šablonové řešení ideální, ovšem jen pro úplný začátek. Z vlastní zkušenosti osobně nevěřím, že lze vést úspěšný a dlouhotrvající online byznys jen s profilem na Facebooku. Dříve nebo později bude potřeba přejít na vlastní web pod vlastním brandem, doménou a rozšířenou působností a pro to už klikačka přímo vyhovující nebude (z důvodů uvedených výše – nedostačující UX, nekonzistentnost, neoriginalita,…).V případě již vydělávajícího byznysu také nedává smysl šetřit na webu, který vám bude generovat obraty a zisky.

Argument pro krabice: Pro blog nebo magazín není potřeba web na míru.

Jelikož naše služby využívalo několik vysoce navštěvovaných magazínů a já sám mám velké zkušenosti s jejich provozem, s tímto argumentem vesměs souhlasím. Opět to však má své ale.

Na rozdíl od firemních nebo osobních webů je hlavní přidanou hodnotou magazínu jeho pravidelný kvalitní obsah. To je stěžejní důvod, proč návštěvníci na web magazínu nebo na blog chodí opakovaně. Internetové magazíny jsou navíc již tak rozšířeným fenoménem, že klikaček zaměřujících se na tento typ webu je až neuvěřitelně mnoho a ty nejlepší/nejstahovanější nabízejí opravdu dostačující prostředí pro celou redakci. Mají mnoho funkcí pro správu obsahu, filtraci, SEO apod. Není výjimkou, že magazíny se statisíci měsíčních návštěv běží na šabloně za necelých tisíc korun. Není sice stále ideální (viz důvody v prvním argumentu), avšak není to ani krok vedle.

V tomto případě bychom doporučili kompromis. Pokud máte v plánu vlastní obsahový web, běžte za kvalitní agenturou nebo freelancerem a nechte si od něj vybrat klikačku na základě vašich potřeb. Některé se více hodí pro menší blog, některé zase pro rozsáhlé magazíny s desítkami aktivních redaktorů. Jakmile budete fungovat nějaký ten pátek, sami zjistíte, jaké funkce byste potřebovali, jaké nepotřebujete a co je potřeba na vaší šabloně upravit.

Závěr

Shrňme si základní argumenty vypsané výše a řekněme si, pro koho tedy krabicová řešení jsou a nejsou vhodné. Ať už tu mluvíme o šablonách nebo platformách na vytváření webů, v naprosté většině případů se tato možnost vyplatí v úplném začátku podnikání s velice utaženým rozpočtem nebo pro obsahově založené weby. Pojďme si uvést, pro koho přesně tedy krabice jsou a nejsou správnou volbou.

Web na míru je pro vás, pokud:

  • Máte již rozběhnutý byznys a webové stránky (e-shop, osobní/korporátní web, platformu) potřebujete pro lepší prezentaci, vyšší důvěryhodnost nebo vyšší konverze.
  • Nemáte ještě plně rozběhnutý byznys, ale myslíte to s podnikáním vážně. Zároveň máte připravené peníze, se kterými hodláte brát v potaz vaši konkurenci, a chcete být originální a zaujmout hned od samého začátku.
  • Nejste tak zběhlí, abyste si zvládli udělat vlastní web přes klikačku, nejste si jistí, co je správně a co špatně, nevíte, jaké použít barvy, fonty, nastavení atp.

Web na míru není pro vás, pokud:

  • Máte menší rozpočet a nenáročné zadání.
  • Stačí vám mít pouze moderní základy a berete váš web jen jako základní vizitku.
  • Nejste si jistí vaším podnikáním a nechcete “spálit” peníze na drahém webdesignu a kódování.
  • Nevěříte, že zkušený webdesigner a vývojář udělají lepší práci než vy v krabici.
  • Chcete provozovat blog/magazín a zároveň nemáte finanční prostředky na vytvoření obsahového webu na míru vašemu tématu/potřebám.

Obálka

Další články na blogu

Postaráme se vám o brand, marketing i web. Pojďme se seznámit.

Nahradí vám šablona plnohodnotný webdesign?

Více než když dříve se jako firma zabývající se webdesignem a vývojem webů setkáváme s názorem, že právě webdesign na míru vymírá a šablonová, nebo tzv. krabicová, řešení přebírají štafetu….