Prongy.cz Prongy.cz

TVORBA silnÉ ZNAČKY CVRČČÍCH i necvrččích SNACKŮ.

Zákaznické průzkumy, tvorba komunikace, hodnot, mise a vize značky, vizuální identita, e-shop, marketing a spousta ochutnávek k tomu. Tvorba silné značky se vším všudy.
  • Tvorba eshopu
  • Tvorba značky
  • Marketing
Grig hero
Pokračuj dál

Startovní čára

Kdo, co, proč, jak?

Český startup GRIG již od roku 2016 vyrábí a prodává produkty z jedlého hmyzu – cvrččí tyčinky, chipsy, doplňky stravy i celé pražené cvrčky. Na začátku roku 2021 za námi jeho zakladatelé přišli s jasným požadavkem: vytvořit silnou značku společně s výkonným e-shopem. Chtěli si ujasnit vizi, nakopnout marketing a zvýšit prodeje. Také chtěli nový, modernější vizuál, se kterým by prorazili do velkých českých supermarketů, později i do těch evropských. S investorem za zády chtěli jednoduše celou značku GRIG udělat světovou. Tak jsme se do toho pustili.

Tvorba nové značky

Zákaznický průzkum s 45 lidmi

Ze všeho nejdříve jsme si potřebovali ujasnit, jak zákazníci reagují na tak kontroverzní věc, jakou jsou pokrmy z jedlého hmyzu. Uspořádali jsme proto zákaznický průzkum, kam jsme si pozvali dohromady 45 lidí. Ty jsme segmentovali dle věkové skupiny. Zajímal nás názor na samotnou výrobu, na jedlý hmyz obecně, na zkušenosti s jedlým hmyzem, na jejich stravovací návyky a další.

Poté jsme všem dali ochutnat všechny dostupné řady GRIGu, provedli jsme chuťový blind test a zjišťovali, které z konkurenčních produktů jim chutnají nejvíce. Chtěli jsme také znát názory, kvůli kterým se lidé zdráhají ochutnat cokoliv z jedlého hmyzu a čeho se u toho bojí. Všechno jsme si zapisovali a poznatky následně využívali při tvorbě obalů, samotné značky i marketingové strategie.

Všichni účastníci nakonec ochutnali vše a naprostá většina byla z chuti i složení velice příjemně překvapená. GRIG také vyhrál nad konkurencí v blind testu mezi tyčinkami i chipsy mnohem větších nepřímých (tedy necvrččích) konkurentů.

Tečky
Had
Fotka z průzkumu Fotka z průzkumu

Fotky ze zákaznického průzkumu.

Tvorba nové značky

Nová brandová strategie

Měli jsme k dispozici obrovské množství dat z průzkumů, teď bylo na čase se sejít s klukama z GRIGu a začít tvořit novou, silnou značku. Začali jsme se jich vyptávat a bádat: co je jejich motivací v podnikání, jaké jsou jejich hodnoty, nebo kam to až chtějí dotáhnout. Vyžadovali jsme opravdovou autentičnost, abychom do značky vnesli toho správného ducha a dali jí správný směr.

Trh s tímto typem produktu (tedy s cvrččími pochutinami) je prakticky úplně nový a v České republice neexistuje příliš početná konkurence. To samé platí i pro zahraniční firmy, kde jde navíc každá ze značek trochu jiným směrem. To nám však hrálo do karet: pole bylo volné pro experimenty či kreativitu.

Společně jsme tedy po intenzivních týdnech práce a změn vytvořili jednotný branding, od textů na obalech až po marketingovou strategii a e-shop. Určili jsme tonalitu komunikace, definovali si jasnou povahu značky, misi, vizi i hodnoty značky, typického GRIG zákazníka i strategii pro online prodej na e-shopu a offline prodej v obchodech.

Proč značka existuje?

Aby změnila pohled na hmyz jako jídlo a přispěla k zdravější planetě.

Co značka přináší?

Zdravé, udržitelné a chutné jídlo budoucnosti.

Jaký problém značka řeší?

Ze suroviny, která je tabu, vyrábí potravinu, která je přístupnější, uchopitelnější a pochopitelnější.

Jakou má značka tonalitu?

Přívětivou, vysvětlující, nepovyšující se, profesionálně vtipnou.

Jaké jsou hodnoty značky?

Ekologie, udržitelnost, inovace, zodpovědnost.

Tvorba nové značky

Staronové logo

Jakmile jsme měli brandovou strategii hotovou, začali jsme tvořit zbrusu nový vizuál. Logo, identitu, písmo, barvy, a zejména obaly, které jsou v obchodech jedním z nejdůležitějších prodejních nástrojů. Ze všeho nejdřív jsme chtěli přinést trochu života do loga GRIGu – chtěli jsme do něj zakomponovat nového maskota značky, pana Cvrčka. Nápad to byl skvělý, ale jen v hlavě. V realitě byl odsouzený k neúspěchu. Vždy jsme vytvořili příliš dětskou, nebo až strašidelně realistickou variantu cvrčka. Lidé si tak cvrčka “polidštili”, kterého pak ve formě cvrččího prášku v chipsech nebo tyčinkách sní. Velký odpor také měli lidé vůči tykadlům či dlouhým nožičkám. Posuďte sami.

Návrhy Log 1 Návrhy Log 2

Všechny návrhy nového loga pro GRIG

Několik týdnů neúspěšného malování a skicování s desítkami návrhů nás donutilo se více zamyslet nad původním logem – skvěle vyobrazuje maskota, písmo je dobře čitelné, sedí k povaze značky a jako celek je to překvapivě dobře zapamatovatelné logo. Proč dělat kompletní redesign, když můžeme logo jen správně optimalizovat pro větší “brandovost”? Nakonec jsme se tedy vrátili na začátek a namalovali již finální logo i s novějším barevným profilem a přátelštějším písmem. Také jsme se zbavili původního sloganu, který zněl až příliš technicky, a celé to více po minulém autorovi “zahladili”. Bonus byl, že se nemusela znovu licencovat ochranná známka :).

Tvorba nové značky

Staronové logo

Šipka doprava

A nakonec ještě poslední střípky z vizuální identity.

Paleta 1
Paleta 2
Paleta 3

Tvorba nové značky

Nové obaly a zbytek vizuální identity

Přeměnu v nový GRIG jsme zakončili náročnou tvorbou obalů pro tři produktové řady – cvrččí tyčinky, cvrččí chipsy a křupavé celé cvrčky. U všech obalů jsme ladili každý detail, vše muselo sedět s novou strategií značky i cenotvorbou. Vzhledem k vyšší ceně chipsů a tyčinek jsme zvolili luxusnější zpracování a celoplastový materiál, který je mnohem ekologičtější než předchozí plasto-papírová kombinace. Nutností bylo i zanechání okýnka na obalech chipsů a tyčinek pro ujištění zákazníků, že uvnitř nenajdou žádné živé cvrčky. Nesměla chybět ani ukázka reálných surovin pro lepší představitelnost příchutě.

Starý Grig Obal Starý Grig Obal

Staré obaly GRIG

Šipka dolů
Nový Grig Obal Nový Grig Obal

Nové obaly GRIG

Šipka dolů
Nové Grig Obaly Nové Grig Obaly

Celé křupavé cvrčky jsme naopak zabalili do papírového obalu vzhledem k limitacím při výrobě. Zanechali jsme však stejný “feel” i u této řady. Jedná se o extrémně kontroverzní produkt na českém trhu, který se zákazníci nemají kupovat pravidelně jako snack. Tuto řadu jsme tak pojali jako výzvu, se slogany jako “Vyzvi svého kámoše”, “Není maso jako maso” atp.

Nové Grig Obaly

Všechny aktuální příchutě křupavých cvrčků.

Tvorba nového e-shopu

E-shop se všemi pochoutkami...
i od konkurence

Při tvorbě e-shopu a jeho strategie jsme pracovali s následující myšlenkou – GRIG dohromady nabízí cca 10 originálních produktů včetně všech příchutí, a to je málo pro vybudování důvěryhodného a ziskového e-shopu. Značka navíc ještě není tak výkonná, aby mohla celý online utáhnout sama. S GRIGem jsme se proto domluvili, že na novém e-shopu budeme nabízet všechny kvalitní produkty z jedlého hmyzu. Od cvrčků po larvy, z ČR i Evropy. Z GRIG.cz se tak stane epicentrum tohoto nového trhu, který se každým rokem rozrůstá o desítky nových produktů. GRIG bude také prvním e-shopem, který nabídne spoustu německých, belgických či švýcarských produktů z jedlého hmyzu a poprvé je přiveze do ČR.

Nový Grig Eshop

Pro e-shopové řešení jsme zvolili platformu Shoptet

Zbrusu nový e-shop jsme spustili na platformě Shoptet, spoustu věcí doladili na míru, a GRIG tak pro svůj začátek nemusel investovat nižší stovky tisíc do vlastního e-shopového řešení. Ty místo toho může využít na marketing. Na e-shop jsme také napojili měřící nástroje pro sledování zákazníků, přidali dotazníky spokojenosti a na základě těchto dostupných dat budeme obchod dlouhodobě vylepšovat.

Podívat se na GRIG.cz

Online marketing

Vše od ppc po sociální sítě

Psát případovou studii na výkonnostní marketing v prvních týdnech spolupráce nedává příliš smysl. Online marketing je běh na dlouhou trať a relevantní data pro plácání se po ramenou získáváme až po několika měsících či dokonce letech. To platí pro PPC, Facebook, Instagram, Tik Tok i obsah pro sociální sítě. Více si o marketingu proto řekneme až s odstupem času.

Tvorba nové značky

Necvrččí značka jako bonus

Během prací na vizuální identitě cvrččích produktů se nám naskytnula možnost podílet se na nově vznikající a dosud nepojmenované značce pod záštitou GRIGu. Jednalo se o NEcvrččí tyčinky a chipsy, se kterými chtěl právě GRIG prorazit na trh mezi běžné zdravé snacky (založené na hráškovém proteinu). V rámci spolupráce však po nás tentokrát byla vyžadovaná pouze vizuální identita, konkrétně především obaly, logo a název. Vše jsme měli vytvořit expresně v rámci dvou týdnů vzhledem k naplánované výrobě. No stress.

Logo nových zdravých tyčinek chipsů snakk

Snakk Doypack
Snakk obaly Snakk obaly

Obaly všech příchutí zdravých chipsů a tyčinek nově vytvořené značky Snakk

S Prongy spolupracujeme již řadu měsíců, společná komunikace je skvělá a vše je vždy splněno v termínu. Vážím si jejich kvalitně odvedené práce, která nám nyní přináší ovoce. Věřím, že díky naší společné spolupráci bude GRIG růst závratným tempem.

-- Adam Dostál, šéf GRIG

Kontakt

Napište nám 💬

Snake Blob

Ať už máte jasné představy, anebo se jen chcete dozvědět více, ozvěte se nám.

Contact Blob

David Pelán

602 788 909

david@prongy.cz